Reisebrev 2 – Spekeskinka

Her nede spiser vi mye spekeskinke, for det meste som «mellomlegg»sammen med ost i bocadillos (spanske smørbrød), som vi lager sjøl, og tar med på stranda eller på tur.  Den spanske spekeskinka er veldig god.  Og når vi er flere, så går det med noen pakker spekeskinke i løpet av et par uker.

På butikken i går ettermiddag oppdaget jeg at de hadde supertilbud på hele spekeskinker.  Alle mine «kjøpe-i-stort-og -partere-lage-oppbevare-fryse-gener» slo til for fullt, og før jeg visste ordet av det, hadde jeg kjøpt med meg ei skinke. Tvilen begynte å melde seg allerede da jeg vaklet hjemover med nesten 7 kg skinke i sekken.  Med klauven stikkende opp over ene skuldra mi.

Med på kjøpet fulgte 6 bokser postei og en flaske cava.  Akkurat tilbehøret er nå greit nok, men hvordan i allverden skal jeg få anvendt 6,8 kg spekeskinke i løpet av 3 ferieuker?

Jeg kom til å tenke på den gamle gåten:  Hvordan spiser man en elefant?  Svar:  Bit for bit.  Noe må vi jo få spist opp her, noe kan jeg ta med hjem, noe kan jeg gi bort.  Og klauven kan jeg kaste – med god samvittighet.  Og jeg skulle kanskje ikke tatt den sangriaen på strandpromenaden før jeg gikk på samvirkelaget?

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

9 svar til Reisebrev 2 – Spekeskinka

  1. BirtH sier:

    Hehe …. det høres fornuftig ut med 6,8 kg skinke på tre uker. Ikke mer enn man trenger! Du jhar vel skrånaboer der nede også som du kan dele med ….

    Kjenner meg igjen med impulskjøp som jeg ikke tenker gjennom for etterpå 🙂

    Nyt maten, og gledelig jul fra nord hvor det slett ikke er julestemning utendørs! Men inne har vi det deeeilig!

  2. strommas sier:

    Ni behöver inte svälta den tid du är därnere :-). Det var inte illa kämpat att kånka hem
    så stor skinka.

    Hoppas du haft en bra julafton.

    God fortsättning på julen

    kram
    strömma

  3. viola sier:

    Spekeskinke og ost høres godt ut! Jeg fornemmer at du koser deg gløgg i hjel! :)) Take care og kos deg og dere videre! Fortsatt god jul! 🙂

    Klem fra meg! 🙂

  4. Annfrid sier:

    Endte også opp med litt sorranoskinke fra Italia, men det ble nok i varmeste laget før den var hjemme. Heldigvis var det ikke 7 kg, men du har nå godt med nattmat i dagene framover. Her har vi ikke merket noe til uværet som er meldt, men vi er stort sett verna for været her inne i fjorden bare det ikke blir for kraftig og i feil retning.
    Kos dokker!

  5. besta sier:

    he-he..ser deg for meg der du vandrer hjem med ei hel skinke i sekken 🙂 Jeg gjorde nesten det samme i Nerja i desember, men reisefølget minte meg på at jeg sikkert hadde serrano i fryseboksen fra forrige tur. Og han hadde rett, dessverre. Men synes ikke du skal kaste knoken. Kok kraft, lag deilig linsesuppe. Kanskje kan du unne deg noen terninger av skinka i den samme suppa?

  6. stromma sier:

    God fortsättning på nya året.

    Hoppas du hade en finfin nyårsafton.

    kram
    strömma

  7. Lappedamen sier:

    Å herlige spekeskinke! Selvfølgelig skulle du ta sangriaen. Du gjorde det eneste riktige – kjøpte en skikkelig spekeskinke. Deilig tilbehør også. Herlig!!!! Fy søren, nå fikk jeg veldig lyst på noe salt. Datteren i husen har laget knekkebrød, så nå skal jeg jammen lage meg et lite kveldsmåltid. Godt nytt år.

  8. Og spekeskinka var nydelig den… Heldige meg som fikk en god smak! Patéen var også god. 🙂
    Godt nytt år, forresten! Ønsker deg et fint opphold videre. I dag tidlig måtte jeg skrape tykk is på bilvinduene. Tror du jeg lengtet sydover? Skal prøve å komme i bloggmodus i løpet av helgen.

  9. viola sier:

    Stikker innom for å si «Godt Nyttår!» til deg! Vel sent men.. skulle bare se om du hadde oppdatert.. håper du har det bra! Klem fra meg! 🙂

Legg igjen en kommentar

