Vannbakkels

Da jeg kom hjem, fant jeg masse egg i kjøleskapet, som truet med å gå ut på dato. Og jeg er stor motstander av å kaste mat.  Så da ble det en dobbel porsjon vannbakkels.  Det betyr at jeg doblet denne oppskrifta: 1 1/4 dl vann, 1 1/4 dl melk, 150 g hvetemel,  100 g smør, 2 ts. sukker, 1 ts salt, 4 egg. Kok opp veske, smør, salt og sukker.  Ta gryta av varmen og rør inn melet med tresleiv.  «Tørk» deigen over varmen i ca. 1 minutt, mens det røres godt.  Ha røra over i bolle, og rør inn eggene, ett om gangen.  Deigen skal bli fast, glatt og blank. Deigen kan sprøytes som små boller, store boller, stenger eller kranser rett på bakepapir på stekeplate.  Eller legges med fuktet skje på plate.  Boller stekes i 15 – 20 minutter, stenger må ha litt lengre tid.  Jeg stekte stengene i 25 minutter.  Temperatur 200 grader. Vannbakkels kan fylles med ulike typer krem.  Jeg liker de best bare med litt melisglasur på toppen.  Det er første gangen jeg har laget vannbakkels med melk i deigen.  Og de ble gode, sprø utanpå og myke inni.  Her gang jeg lager eller spiser vannbakkels, så tenker jeg på gjestestua på Vollan http://www.rodtrad.no/foto/vollan_gjestestue_kafe.   Vollan gjestestue er et populært stopp på veien til  og fra Tromsø.  Derfra har jeg mange gode minner, helt fra barnsbein av.  De serverer bl.a. vannbakkels på denne måten – uten fyll, og med melis.

Dette innlegget ble publisert i Mat. Bokmerk permalenken.

6 svar til Vannbakkels

  1. Lappedamen sier:

    Nam, nam, dette hørtes godt ut. Jeg har fått cupcake til kaffen i dag, så jeg får vel være fornøyd.

  2. Tuppemormor sier:

    Å, du søte tid, gav meg også minner om Vollan som alltid var et MÅ-stopp. Både i barndom og voksen tilstand. Trur faktisk eg en gang var på kurs der. Men et tips til deg, egg kan oppbevares lenge over datostempling. Lukt og smak avgjør det hele hørte eg fra en matspesialist i radioen for en tid siden. Men bevares, du gleda nok både deg selv og sikkert flere med baksten.

  3. Ingrid sier:

    Ojoj vad du har bakat gott. Det receptet ska jag göra nån gång när inspirationen kommer att baka. Det går som i vågor med det :-).
    Hoppas allt är bara bra med dig och att du också har vårvinter nu.

    kram
    Ingrid

  4. Hei og takk for besøk med kommentarer. Var litt usikker på hvilken landsby du mente, så jeg måtte på Google Earth. Nei, jeg har ikke vært innover dalen der. Ca 3 km fra El Pajero (på vei til Soria) ligger en liten landsby som heter Las Crucitas. Er det den du mener? Har hørt at der skal være en fantastisk tapasbar. Du som går «mil-etter-mil» må ta deg en tur å sjekke opp!

    Ønsker deg en flott helg 🙂

  5. viola sier:

    Mmmmm. vannbakelse er helt rått! Og da mener jeg helt godt!! =)) Jeg bare elsker dem! Myyye bedre enn disse tørre bollene med krem i, fastelavensbollene.. Den oppskrifta skal jeg printe ut, om det går.. og prøve.. men fløten jeg har i kjøleskapet er nok kanskje blitt sur.. Men egg står seg jo veldig lenge! Selv hadde jeg noen egg fra jula, og de var helt gode.. en par uker siden jeg tok siste egg fra den pakka, og da var den tom. Jeg heller liker ikke å kaste mat, men er det blitt for gammelt, og da mener jeg helsefarlig eller surt, da kaster jeg det..

    Takk for din fine kommentar! 🙂 Nei, utstilling jeg?? Det må isaåfall være på bloggen min.. *ler* Men takk for *ros*!
    *rødme*

    Ha en deilig søndag, med klem fra meg! 🙂

    OG- din vannbakelse ga meg ihvertfall *vann i munnen*
    🙂

  6. BirtH sier:

    Takk for kommentar! Det er lenge siden jeg har kommentert hos deg, men jeg har vært innom og lest. Synd at du ble syk på ferieturen, men «shit happens». Håper du er helt bra nå!

    Vannbakkels er veldig godt, og så greit å ha i fryseren. Lite søtt er det også. På Vollan tror jeg ikke jeg har vært. Det er jo ikke så langt fra Tromsø, og dermed ikke naturlig stopp for oss når vi kjører i mellom. Har kikka på nettsida deres, det så fint ut der.

Legg igjen en kommentar

