Langfredag

I Benidorm er langfredag noe helt annet enn å spise appelsiner ute i skiløypene.  Prosesjonene  starter tidlig på morgenen.  Et lite musikkorps i front leder an med taktfast og dyster musikk.

Mange mennesker følger prosesjonene.  Stemningen er alvorlig.  Noen gråter.

Sterke kara bar bårene med helgenfigurer, som så ganske så tunge ut.  De rugget samstemt og sakte av gårde, i takt med den tunge musikken.  Det heter sikkert noe annet enn «bårer», kanskje noen som vet dette?

  Figurene var forseggjorte, og vakkert pyntet med mye blomster.

I denne prosesjonen fraktet de med seg to helgenfigurer, av Jesus og Jomfru Maria.  Har du behov for å oppleve ordentlig langfredagsstemning, så reis til Spania.  Spanjolene kan både drama og fest!

Også naturen bidro til en skjebnetung stemning på langfredag morgen.

Dette innlegget ble publisert i Feriehus. Bokmerk permalenken.

4 svar til Langfredag

  1. viola sier:

    Hei du min bereiste bloggvenn! 🙂 Ja dette var ganske så annerledes enn her til lands! Kan du tenke deg at vi skulle gå slik i gatene og sørge langfredag? men det er jo i grunn derav påska kommer, derfor vi feirer den.. merkelig i grunn..? at vi sitter med appelsiner i ei skiløype?? hehe

    Hvilken flott vakker strand! Nydelig bilde!! =) Og til og med himmelen sørger her, ja det kan jeg se.. 🙂

    Klem til deg! 🙂

  2. viola sier:

    Jeg kommer tilbake hit og leser de andre innleggene under her.. nå må jeg logge ut.. 🙂

  3. Tuppemormor sier:

    Fint du er tilbake med fine bilder. Fikk meg til å minnes en påske tidlig på 80-tallet på Kos. Grekerne kan også feire påske, spesielt 1. påskedag. Da var det opptog i gatene, fyrverkeri og grilling av hele lam! Fint å være turist og se forskjellige måter å feire påske på!

  4. Påske i Spania? Så deilig 😀 Flotte bilder! Gamlebyen i Benidorm er fantastisk. Skulle gjerne ruslet rundt omkring der igjen…

    Jeg drømte i mange år om påskefeiring i Sevilla, men dit er det ikke enkelt å komme. Jo, man kan reise til Malaga og derfra videre med tog. Nå har jeg forresten lagt denne drømmen bort. Tror nok det blir for høylydt og for mye folk for meg 😦 Som du vet søker jeg rolige steder når jeg ferierer.

    Fin uke til deg!

Legg igjen en kommentar

