Køkultur

På hjemreisa mellomlandet jeg i Barcelona.  Og lot meg imponerere både av en vakker og luftig flyplass, og av den køkulturen som jeg bivånet der.  Jeg bare gjentar:  Spanjoler er svært høflige!

Busskøene på de mest travle avgangene på Gran Canaria er forresten noe for seg sjøl.  Vi er uryddige i våres køer her i Norge, men utlendinger på GC,  de skubber og brøyter i tillegg.  Jeg fikk en gang en albue i sida av ei tysk, gammel dame som brøytet seg fram, for å sikre seg et sete.  Jeg kan godt le av det i ettertid, men akkurat da var det ikke særlig hyggelig, og vondt var det også.  Jeg synes synd på  spanjolene som må kjempe med uhøflige utlendingene om bussetene!

Bare se på denne kø-disiplinen.  I går kveld kom jeg hjem etter et par dagers jobbtur.  Det var synd jeg ikke hadde med fotoapparatet, slik at jeg kunne foreviget møljekalasene foran gatene (hva heter de på norsk?) på Gardermoen.  Men, som sagt, vi går nå i alle fall ikke til håndgripeligheter.

Flyplassen var virkelig flott, og hadde en avdeling med ekslusive butikker, og lekre spiseplasser.  Så noen ganger kan en mellomlanding være en liten ferieopplevelse i seg selv.

Dette innlegget ble publisert i Feriehus. Bokmerk permalenken.

3 svar til Køkultur

  1. Blant nordmenn finnes det få med køkultur. Ved innsjekking har du denne streken knappe to meter fra skranken. Der man skal vente på tur. Gjør folk det? Neida, det er ikke få ganger jeg har opplevd at noen har pustet meg i nakken ved innsjekking. Og ved bagasjebåndet; ALLE skal med tralle, unger og svigermor helt inn til båndet…

    Har ikke vært på flyplassen i Barcelona på mange år, men erindrer at det var en flott flyplass. Jeg synes forresten det har vært flotte flyplasser alle steder jeg har vært i Spania de siste årene. Spanske myndigheter har satset stort på flyplasser de siste 10-årene. For stort antageligvis! Med EU-midler har de investert millioner av Euro. Jeg har årlig vært på flyplassen i Palma (Mallorca) og der er det stadige ombygginger. Likeså vet vi hva som skjer på flyplassen i Las Palmas. Disse to flyplassene har stor trafikk, så ombygginger/påbygginger kan mest sikkert forsvares. Spania har i alt 46 statlig eide flyplasser (AENA) for en befolkning på 47 millioner. F.eks.Tyskland har 24 flyplasser for en befolkning på 82 millioner. Nå fokuseres det på lønnsomheten hos AENA og det er vel fare for at flere flyplasser blir nedlagt. De største flyplassene vil nok bestå som de er.

    Takk for koselig kommentar. Kjekt du føler at du er med på reisene min. Da er målet oppnådd!
    Senere i kveld, eller i morgen, kommer et innlegg fra en vakker fjellandsby på Mallorca 😀

    God helg til deg!

  2. Ruth sier:

    Velkommen tilbake til gamlelandet. Jo, spanjolene er både hyggelige og høflige. Jeg har vært på en god del steder i Spania, både i nord, syd og øst og har likt meg overalt. På den annen ide så påstår DH at nordmenn er så flinke i køer. Alt er relativt. Håper våren har kommet til det Høye Nord.

  3. BirtH sier:

    Takk for kommentarer! Lambi har papirlommetørkler med balsam slik at en ikke skal bli sår under nesen. Tror ikke det funker helt ….
    Jeg er kjempespent på kjolen du skal sy!!! :-))

    (Gatene heter vel utganger på norsk ;-))

Legg igjen en kommentar

