Uten mat og drikke…

(Klikk for større og bedre bilder)

I Benidorm, der Gamlebyen slutter, og Elcheparken begynner, fant jeg spisestedet, som fikk meg til å komme tilbake, dag etter dag i min påskeferie: El Mirador, Calle San Pedro 1.

Jeg fikk anbefalt restauranten av min niese, som er meget godt kjent i Benidorm. Hun anbefalte meg også å prøve dagens meny, noe jeg gjorde. Kanskje ikke med de aller største forventninger, da jeg har ymse erfaringer med dagens menyer og mat som bærer preg av å ha kommet opp fra langvarig fryselagring, og så vidt har sneiet innom mikroovn på vei til bordet. Forventningene steg allerede da herlig, nystekt og varmt «ventebrød» med deilig aioli til kom på bordet, sammen med nydelig vin.  Æsj for askebegeret, det burde vært fjernet før jeg tok bildene.   Det er innført røykeforbud inne på spisestedene i Spania, men ute er det fortsatt askebeger på bordene.Vi kunne velge mellom 3 ulike forretter, 3 hovedretter og 3 desserter.  Hver dag hadde de nye og spennende menyer.   Og her var det ikke mye dypfryst og mikro! Maten var hjemmelaget, nylaget og nydelig! Sjelden har jeg spist bedre enn påsken 2012, hvor jeg frekventerte Mirador nesten hver eneste dag.

Suppene var himmelsk gode,

salatene friske og herlige (akkurat her får de få litt trekk for hermetisk asparges),

fiskerettene var knallgode, (jeg må spesielt fremheve de ulike bacalaorettene de serverte). Nå er jeg svært glad i fisk, så kjøtt fikk jeg ikke prøvd meg på. Jeg tror nok også at fisk var restaurantens spesialområde. Alt ble servert på det mest delikate vis. Dessertene må også nevnes – gavmilde kakestykker og deilige puddinger, alt hjemmelaget og spansk!

Restaurantprisene i Benidorm i lavsesong er et kapittel for seg. Hele denne serveringen var nesten pinlig billig: 10,50 Euro for alt, inklusiv en hel flaske god vin dersom to spiste sammen! Det var bare kaffen vi måtte betale for i tillegg. Jeg kunne gladelig betalt mye mer, og fortsatt ment at jeg fikk svært god valuta for pengene. A la carte kostet hovedrettene ca. 15 Euro pluss/minus.

El Mirador ligger i et hus som har en karakteristisk fasade. Det er smalt og høyt, og ligger for seg selv og klamrer seg fast helt på kanten over parken. El Mirador del Puerto bærer navnet med rette. Herfra har du nydelig utsikt over Elcheparken, havet og havna. Det er koselige spiseplasser både ute og inne, så her er det eget valg, etter vær og føre. To blide og serviceinnstilte damer tar mot bestillinger, anbefaler og serverer. Dessverre fikk jeg ikke sett kokken, som må være litt av et unikum.

(Ikke la dere forvirre med at det står Casa Antonio på markisen.  Det må være noe de har arva). Inne er bordene dekket med hvite damaskduker, og do. servietter, pent service og blanke glass. Alt er rent og delikat, og så med den fabelaktige utsikten! Litt enklere ute, som naturlig er, men helt OK der også, og med samme gode utsikt. Atmosfæren er fredelig, uten høy musikk og plagsom støy. I påsken var her mye spanske gjester, i alle aldre, også barn.

Det var imidlertid ikke prisen, men maten og miljøet som fikk meg til å komme tilbake, dag etter dag. Hele stedet var gjennomsyret av at her var det mennesker som var opptatt av god mat og det å yte sine gjester god service. Jeg bare beklager at jeg var lite bevisst på å ta bilder av alle lekkerbiskenene vi fikk servert. Disse bildene er kun fra den aller første dagen vi spiste der, og da vi kom til dessterten, var vi alt for mette og salige til å huske på fotoapparatet.

Dette innlegget ble publisert i Feriehus, Mat. Bokmerk permalenken.

3 svar til Uten mat og drikke…

  1. Ruth sier:

    Er det ikke fantastisk når man finner sånne små og perfekte spisesteder når man er på ferie? Jeg er enig med deg at fisk er best. Jeg hr knapt nok spist kjøtt etter at jeg kom til Stavanger. Håper du får en deilig helg.

  2. viola sier:

    Åååå, nå srister du meg! To fluer i ett smekk, billig og godt! 🙂 Jeg selv er også veldig glad i fisk, men ikke krabber og annet sjødyr.. kun kreps kan likes utenom fisk..
    Det ser ut som du og dere har hatt en helt herlig tur, og så fint å finne sin favoritt spisested! 🙂

Legg igjen en kommentar

