Kjolesyerier

Når man skal tegne av kjolemønster fra mønsterark, så må golvet tas i bruk.  Dette er presisjonsarbeid.  I mangel av mønsterpapir, har jeg limt sammen matpapir.  Modellen er merket som middels vanskelig.  Min største utfordring var å måle og finne ut hva som var min størrelse, og så tilpasse mønsteret ut fra det.

Sånn ser kjolen ut i katalogen.  Med hengeskuldre og sidestykker, som vises godt på dette bildet, pga. blankere stoff.

Slik ble min kjole seende ut, sydd av mønstret bommullsjersey, som jeg har hatt liggende en stund.  Visstnok påtenkt til helt annet bruk, men helt greit som prøveklut.  Modellen er jo vid og snill, så den var ikke vanskelig å få til å passe!

Jeg ble litt short på stoff, så jeg måtte skøyte på ermene.  Her kan man også se hvordan sidestykket er felt inn under ermet.  Det urolige mønsteret i stoffet  bidrar til at sømmene ikke vises veldig godt.  Når jeg syr i jersey, så bruker jeg siksak til både sidesømmer og falding.  Dette er i mangel av elastisk søm på min symaskin.

Her kan man se hvordan kjolen skrår inn nede, og gå-splitten bak.

Det gikk så greit med prøvemodellen, så kanskje skal jeg prøve en gang til, i sånt fint silkestoff og fine farger, som på dette bildet?  Litt morsomt å se hvordan samme modell kan se forskjellig ut, avhengig av hvilke stoffer som brukes.

Dette innlegget ble publisert i Omsøm av klær. Bokmerk permalenken.

5 svar til Kjolesyerier

  1. BirtH sier:

    Der har vi kjolen, ja! Har ventet spent 🙂 Stoffet er jo «snilt» og fint, dvs ikke så nøye om en søm blir skjeiv eller en må felle inn en bit. Kjolen ble flott! Jeg bruker også matpapir når jeg tegner av mønster. Før i tiden hadde jeg et spesielt mønsterpapir, husker jeg.
    Enig med deg at det er ikke like lett å finne egen størrelse. Det kunne vært greit å ha en torso, tenker jeg. Men hvor mye vil jeg komme til å bruke den hvis jeg investerer …

  2. Ellen sier:

    Tenk at du kan sy din egen kjole!! Det er jo imponerende! Skulle likt å sett den på…

  3. Ruth sier:

    Stilig. Og så likte jeg stoffet. Selv om det er masse mønster så gjør fargene at et ikke blir så urolig alikevel.
    Jeg husker i min pure ungdom at en venninne og jeg ville sy oss kjoler selv. Vi la oss oppå tøyet og tegnet rundt. Men det ble faktisk kjoler av det og så vidt jeg husker så ble de brukt også. Men jeg tror din metode er bedre. Ha en super helg.

  4. besta sier:

    Synes du er flink! Kan jeg ta opp bestilling?

  5. Ingrid sier:

    Vad fin klänning du har sytt. Du är så händig på det mesta och det måste
    vara kul att kunna sy så fint.

    Nu ska jag läsa ikapp här hos dig.

    Önskar dig en jättefin Pingst

    Kram
    Ingrid

Legg igjen en kommentar

