En varm dag i Burgas

Klikk på bildene for større og bedre bilder.  Med 30 varme grader, er det deilig med alle de store trærne i Burgas by, som gir svalende skygge i gatene.

Skyggefulle fortauskafeer ligger tett.  Her kan man kvile føttene, studere folkelivet og sikre veskebalansen.

Buergas er en ganske stor by, men også en veldig grønn by. Grøntarealer er gitt romslig plass, og grønne alleer kanter alle større gater.

Som alle byer i Øst-Europa, har byen sin paradegate, med et heltemonument plassert sentralt og synlig.  Et fint møtested, som alle kan finne fram til.

Utsnitt fra monumentet.  Jeg synes det er ganske stilig.

Universitetsbygget i Burgas.

I paradegaten ligger det jeg tror er byens tidligere universitet.  Et stilig bygg, det også.   Det som er synd, er at fine, monumentale bygg fra gammeltida, blir tatt dårlig vare på.  Man kan bare lure på hva årsaken er.    Kanskje samme mentalitet som i hjembygda mi på 50-tallet, bare i mindre skala:  Hjemmelagede, solide tremøbler ble kassert og erstattet med respatex .  Eller som de sa:  Hiv mannsjiten:)

Dette innlegget ble publisert i Feriehus. Bokmerk permalenken.

3 svar til En varm dag i Burgas

  1. Ruth sier:

    Det setr jo då rolig og hyggelig ut. Jeg tenker jo på deg når jeg leser nyhetene og håper alt er bra. Bekymringsklem fra meg.

  2. viola sier:

    ÅÅå jeg håper du storkoser deg! 🙂 det tror jeg også at du gjør! 🙂
    Jeg fikk slik en herlig følelse og stemning da jeg så spesielt bilde nr 2! 🙂
    Virker som en fin og fredelig by.. Jeg har aldri vært i det landet jeg.. men i nabolandet vestover (det gamle Jugoslavia).. Eller jo.. jeg har sust igjennom Bulgaria, med tog.. det gikk for seg skal jeg si deg hehe! Fort gikk det! Husker godt vi passerte Sofia.. der forsvant ryggsekken min, selv om den egentlig skulle bli med meg videre.. Jeg ropte i panikk «gi meg ryggsekken tilbake, den er min!» på jugoslavisk, og det forsto de :)) takk og pris! og jeg fikk den tilbake..

    Artig å se feriebildene dine! Nydelige bilder! 🙂

    Take care og klem fra meg! 🙂

  3. viola sier:

    Glemte å si, som Ruth skriver.. så har også jeg tenkt på deg da jeg hørte nyhetene.. sannsynligvis og forhåpentligvis var det ikke i din nærhet..?

    Klem! 🙂

Legg igjen en kommentar

