Fredelige Burgas

Klikk på bildene, for større og bedre bilder.  Burgas er en av de største byene i Bulgaria.  Forstedene er dominert av store og ikke særlig vakre boligblokker fra etterkrigstiden.  I sentrum er det en blanding, men med innslag av gamle, pene hus, og store, grønne parker. Burgas er en fredelig by, hvor jeg aldri har følt meg utrygg, selv om jeg rusler rundt alene.

Dagen etter at jeg reiste hjem via Burgas flyplass, ble en buss med israelske turister bombet på flyplassens parkeringsplass.  En trist nyhet om en ulykke som rammet trauste og fredelige Bulgaria, like ufortåelig for meg, som da ulykken rammet Norge den 22. juli i fjor.  Jeg føler imidlertid ingen uro for å reise nedover igjen.  100% trygt er det vel ingen steder, heller ikke i Norge.   Men gale og hatefulle  mennesker må ikke få lov til å definere hvor man skal bevege seg i verden.

Som et stort, grønt belte mellom den lange bystranda og sentrum, ligger det store, grønne parker.  Her kan man vandre i timesvis i grønne og rolige omgivelser.  Bildene fra Burgas er tatt i fjor høst.

Dette er fra den lange piren på bystranda.  Hovedtrappa fra parken og ned til stranda er ganske monumental.  Jeg må si at den gamle kraftsosialismen har satt en del spor etter seg.  Noen, som trappa og piren, synes jeg er stilige.   Det er bra de ikke klarer å kvitte seg med absolutt alt fra den tida 🙂  Jeg hadde tenkt å legge inn flere bilder fra Burgas, men bloggen min, eller kanskje Mozilla, har fått hikke, så det tar en evighet å skrive, og enda lengre tid å laste bilder.  Så jeg får gi meg for denne gangen, og se om jeg kan få hjelp fra noen som har mere vett på dette enn det jeg har.

Dette innlegget ble publisert i Feriehus. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

