Trendy

Iflg. Lindmo og Skavlan på NRK i går, så det er den nye trenden å sy klær av nytt og av gammelt.  Så da var det like før jeg følte meg riktig trendy!  Nå syr jeg også av NYE stoffer, altså ikke BARE omsøm.  Her er stoffet dandert utover golvet, mønsteret er tegnet av på matpapir, og sydama kryper og aker seg rundt med nåler og saks.  Noe som førte til låsing av ryggen, og besøk hos naprapat.  Som gjorde en flott jobb, og jeg er sprek som en gyngehest igjen.

Her er to kjoler som er sydd etter samme mønster, men i ulikt stoff.  De har hengeskuldre og skrår inn mot knærne, og med god plass til å slippe ut magen.  Den lyse er litt kort, så den har jeg brukt med langermet trøye og tights under.

Kjolene er for så vidt greie å sy, men det er mange sømmer.  Dvs. man må sy sammen 7 mønsterdeler på langs, belegg rundt utringing, gåsplitt og falding.  Den innfellinga her under armen plundra jeg litt med, da dette stoffet var litt glatt.

Så har jeg hekla en liten vest, i et for meg nytt mønster, som var morsomt og raskt å hekle.  Og så har jeg lært noen helt nye masker som heter krepse- eller krabbemasker, og som gir fin kanting.

Ellers går høstdagan med sol og regn.  Poteten har kommet opp av jorda.  To ganger i uka går jeg på veldig bra trening hos LHL, en ettermiddag i uka jobber jeg som frivillig hos Kirkens Bymisjon, og et par ganger i måneden bistår jeg på  min tidligere arbeidsplass.  Og jeg går mange, lange turer og nyter høsten og luften og fargene i naturen. Livet som pensjonist er godt!

Dette innlegget ble publisert i Omsøm av klær. Bokmerk permalenken.

4 svar til Trendy

  1. Tuppemormor sier:

    Gåsplitt, ja, det er et ord fra barndommen og den tids trangskjørt. Sannelig er du flink å sy, og den heklavesten er jo bare helt skjønn! Så bra å høre at du er aktiv – også som pensjonist.Trur nesten du er en av få pensjonister som innrømmer og begrunner at livet er godt, nydelig og gledesfylt å høre.. Bare fortsett og nyt hver eneste dag!

  2. viola sier:

    WoW!! du e bare sååå fantastisk!! =)
    Tenk å sy sååå flotte kjoler! de ser herlige ut, stoffet og alt!
    Jeg bruker ikke se Lindmo, men så nevnte del av program sist gang faktisk..

    Og den vesten da! den er bare helt super!! vet du, jeg begynte å hekle en hvit vest jeg også.. men kom ikke lengre enn ned til livet på den ene siden og litt ned på den andre siden.. og så ble det lagt bort – og glemt.. tror faktisk det var forfjor jeg begynte på den..

    Flott bilde fra neturen også, nyt tiden, hver eneste dag! 🙂

    Klem fra meg, som har åpnet bloggen min igjen..

  3. stubbetufsa sier:

    Du er tøff med den syingen din! Føler meg litt utfordret, men nå har jeg begynt å veve filleryer, så da går vel dagene…
    Og så har du bronseblad! Mine har visnet da det ble for kaldt et par netter!

  4. Lykkeline sier:

    Så flink du er! Jeg skulle ønske jeg også klarte å være kreativ og sy om plagg som ikke lenger passer. For tiden sliter jeg med en symaskinkasse som har gått i vranglås, så det blir ikke mye sying her i gården. Desto mer tid til blogglesing!

Legg igjen en kommentar

