Filledilla

Som pensjonister flest, så har jeg fått det kjempetravelt, og det blir lite tid til blogging 🙂

Tida går for eksempel med til å sitte på balkongen (i parkas) i deilig høstvær, og rive opp mattefiller.

Fillene skal brukes til heklematter.  Etter at jeg fant ut at h-stav betyr halvstav, som ikke er det samme som helstav, og jeg i tillegg skjønte hvordan man hekler halvstav, så blir det faste og gode matter av dette.  Denne skal bli så lang som som fillene fra tre dyntrekkk rekker.  Framgangsmåten fant jeg i boka ‘»Brukt på nytt».  En erfaring jeg har gjort, er at det er lite lurt å bruke kreppet bommullsstoff når man skal hekle.  Jo mykere og glattere, jo lettere går det.  Dersom det har vært brukt mykgjøringsmiddel i skyllevannet, så gjør det virkelig susen!

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk. Bokmerk permalenken.

5 svar til Filledilla

  1. stubbetufsa sier:

    Ja, mattefiller er fine å hekle med!
    Det går faktisk fint an å strikke myke filler også.
    God helg!

  2. hanne sier:

    Så festlig, hadde også dilla på matter for noen år siden, men det var de som ble kalt «toothbrush rug» ha en fin søndag hos deg!

  3. Ruth sier:

    Så gøy. Jeg husker mamma lagde sånne. Det var en annen type også som jeg måtte hjelpe til med da jeg var liten; tre remser ble flettet og så sydde man fletten til en spiral som ble større og større. Bæreposer ble det heklet baderomsmatter av. Egentlig så burde man bli mye flinkere til å gjenbruke. Kudos til deg. Ha en flott uke.

  4. viola sier:

    Så kreativt! den heklede matta vil bli kjempefin, det kan jeg se allerede! =) så flotte duse farger!
    Ja hvorfor ikke, istedet for å kaste de gamle dynetrekka..
    Er spent på hvor lang den vil bli.. 🙂

    Ha en flott uke, med klem fra meg! 🙂

  5. Ellen sier:

    Oioi!!! Så stilig!! Jeg har og lyst å lære slikt men hekling har jeg aldri prøvd! Jeg har jo fått strikkedilla og har jo nettopp lært meg det (2 år siden)… så jeg må vel klare å lære meg hekling også!!! Jeg vil ha slike matter på golvet fremfor sengen. Holder du kurs???

Legg igjen en kommentar

