Latmannssølvpuss

Jeg jobber som frivillig i en organisasjon, og for et part uker siden arrangerte vi loppemarked.  Det førte til at jeg ryddet uteboden, og fant fram diverse krushoinna og messingting fra 70-tallet, som gikk til innsamlingen.  Under utgravingene fant jeg også et gammelt krus i sølvplett, som var blitt fullstenddig svart.  Jeg tror jeg en gang tidligere har gjort et mislykket forsøk på å pusse bort svartfargen, og så har jeg gitt opp.

Her hadde jeg muligheten til å bruke rådet om latmannssølvpuss, som jeg fant på en nettside.  Aluminiumsfolie og salt i varmt vann i en bolle av stål.  Det var spennende å betrakte prosessen.  Her har koppen ligget i et par minutter. Det ser ut som om den lysner fra bunnen og oppover.

Her er resultatet.  Den ble ikke helt blank bare av å ligge i vannet, den hadde fortsatt en slags grå hinne over seg.  Men den forsvant etter en liten runde med sølvpuss.  Helt i fordums glans har ikke koppen gjenoppstått, men den ble ganske bra.  Han som i sin tid fikk koppen i presang som liten gutt, skal nå få tilbud om å overta den.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

2 svar til Latmannssølvpuss

  1. stubbetufsa sier:

    Utgravninger i heimen er ikke å kimse av!
    Bare nå ikke museet eller andre utgravingseksperter setter en stopp for videre aktiviteter hjemme hos deg p.g.a. funn av gamle ting! For ikke å snakke om sametinget, de stopper jo alt i påvente av å finne gamle samiske etterlatenskaper!
    Kos deg!

  2. bodil sier:

    Smart 🙂 Det vil eg kanskje prøva ein dag. Takk for tipset 🙂

Legg igjen en kommentar

