Kalima

IMG_5506Disse to flaskene var like store.  Etter at jeg slo kokende vann oppi den ene, krympet den til det halve.  Spooky, men hva har det å gjøre med kalimaen?

IMG_5467Den siste uka mi på Gran Canaria var knallvarm, med hete vinder fra Sahara.

IMG_5484Noe som bragte med seg flere dagers kalima – dvs. sandstøv som fulgte med vinden.  Dette bildet er tatt fra min balkong midt på dagen.  Det var ganske tett og grått i lufta.  Og tett ble jeg i nesen også, så det varme vannet på første bilde, var til saltvannsoppløsning til å skylle ut kalimaen fra nesen med.  Men det var nå litt spesielt med den flaska som ble så liten.  Det var så vidt jeg våget å bruke vannet.

Dette innlegget ble publisert i Feriehus. Bokmerk permalenken.

4 svar til Kalima

  1. Calima er ikke noe behagelig og være særdeles ubehagelig for de som er plaget med allergier! Det verste jeg har opplevd på øya var 42 grader og calima i august 1990. Da ble det målt 48 grader i Las Palmas!

    Takk for hilsen på bloggen min. Jeg er i bloggmodus nå, så det blir nok flere innlegg i tiden framover.

    • Var så opptatt av calimaen at jeg glemte å kommentere flaskene dine 😉 Ikke spooky i det hele tatt! Forklaringen har du her: http://www.kuljobb.no/bunngassiflaske1.htm

      • mormonsen sier:

        Takk for kommentaren og for linken. Slik jeg forstår den, så dreier det seg om flasker som blir sammenklemt fordi det danner seg vakum pga. endret temperatur på vann eller luft i lukket rom, Det som var spoky her var at flaska krympet øyeblikkelig, mens jeg slo i det varme vannet, mens korka var av, og vannet fortsatt var glovarmt. Og noe så skikkelig, til halve størrelsen, mens den holdt samme fasong. Ikke flat og klemt, ikke vakum, for korka var av. Jeg har slått varmt vann i andre typer plastflasker, uten at det samme har skjedd. Jeg tror jo at det må ha noe med plastens beskaffenhet å gjøre, i denne typen vannflasker. Så jeg lurer jo på om det er helt sunt med alt det vannet jeg pimper fra sånne flasker når jeg er i utlandet 🙂

  2. BirtH sier:

    Hm …. Jeg ville blitt noe tankefull hvis jeg opplevde det samme med ei vannglasset.

    Det maleriet på veggen i stua mi er ikke av Gunn Vottestad. Det er av Tove Hov Jacobsen.

Legg igjen en kommentar

