Grottene i Guayadeque

IMG_5415

Oppe i fjellene på Gran Canaria ligger Guayadeque, et av stedene på øya hvor innbyggerne bor i grotter i fjellet.

IMG_5434Dette er hovedgata, som slynger seg langs fjellveggen.

IMG_5430

Grottehusene hadde både husnummer og postkasser, og det var pent plantet rundt inngangene.

IMG_5418Noen av husene så ut til å være av nyere dato, andre var merket av tidens tann.

IMG_5424

Enkelte beboere åpner dørene for å vise fram hvordan de bor, slik som her.    Beboerne har både innlagt strøm og tv.

IMG_5420IMG_5425Rommene var ikke store, men de var forbløffende luftige og behagelige å oppholde seg i, med tanke på at boligene kun hadde en yttervegg.  Dette huset som jeg var inne i, var et av de eldre husene.

IMG_5416Selvfølgelig hadde hønene sitt eget grottehønsehus.

IMG_5442Grottekafeen serverte lekre tapas,  og det hang fristende spekeskinker under taket.

IMG_5439Mellom de bratte fjellene var det akkurat plass til en liten fotballbane.

IMG_5441En liten fotballjente taster ivrig på mobilen.

IMG_5435

Fjellene inne på øya er vakre og overveldende.  Jeg anbefaler alle som besøker øya å bruke litt tid til bevege seg bort fra strendene, for å få med seg mer av det denne herlige øya har å by på.

Dette innlegget ble publisert i Feriehus. Bokmerk permalenken.

3 svar til Grottene i Guayadeque

  1. Nå fikk jeg lyst til å oppleve Guayadeque igjen! Den frodige dalen hvor jeg var i januar 2009. Skrev flere blogginnlegg derfra. Ser at du har vært på besøk hos Isabel. Der var jeg også og har flere bilder derfra. Jeg reiste med VING og vi hadde den beste guide jeg noensinne har hatt. Ei norsk dame som har bodd på GC i utrolig mange år og var mer som et oppslagsverk!

    Og så ser jeg Tara på det siste bildet ditt. Opp i fjellsiden, omtrent midt i bildet. Du kjenner vel fruktbarhetsfiguren fra Guanchetiden. Jeg har en minifigur her hjemme og er sikker på at jeg skrev om Tara i januar 2009.

    Artig at du tok meg med til den vakre dalen. Takk for turen!

  2. Lykkeline sier:

    Wow, så spennende. Og jeg som trodde at Grand Canaria bare hadde strender og charterliv. Hvor langt var det fra hotellet og dit? Jeg som sverget på aldri å dra til Kanariøyene ble plutselig fristet 🙂

  3. viola sier:

    Noe så utrooolig da!! 🙂 jeg mener å ha hørt om disse grottene, ihvertfall var det noen grotter i Spania hvor man kunne bo i. Det er sikkert svalt på sommeren, men hvordan holder de varmen på vinteren?? Jeg leser en artig historiebok jeg kjøpte må mammutsalg.. (egentlig skrevet i barneversjon, men det er det som er så artig da, hehe) og der leste jeg fra steinalderen, vi vet jo alle at de da bodde i grotter.. men slett ikke alle.. de fleste bodde i torvhytter og telt, og det var nytt for meg.. men telt? det måtte ha vært av skinn da, ikke vet jeg, det fikk jeg ikke med meg..
    Men selv i dag altså, bor det folk i grotter.
    Jeg har prøvd det faktisk.. men bare for en natt.. en camping her i norge.. det var nesten som ala flintstones.. og koselig da vi tente lys på kvelden.. men den natta glemmer jeg ikke.. jeg ble faktisk vettskremt!! det banket og taslet i veggene, og ikke vet jeg hva det var.. og det var bekmørkt inne i rommet, bygd opp av gamle steiner. huttemegtu! men på dagtid var det bedre :))))

Legg igjen en kommentar

