Ingenio

IMG_5445

Ingenio på Gran Canaria er mest kjent for sin håndarbeidsskole, med museum og kapell som har  (muligens) øyas mest kjente julekrybbe.  Og det sier ikke lite, for canariboerne kan pynte til jul!

IMG_5448

Den dagen jeg var innom, var det ikke lov til å fotografere inne i julekrybba, og det var ingen aktivitet i håndarbeiddstua.  Men halvferdige arbeider lå og ventet på flittige fingre.  Stedet er gründet av en familie, og det var de ugifte døtrene som startet og drev skolen.

IMG_5446

Skolen innholder en utstilling av steinsorter fra den store verden.  Bragt til veie av gründerfamiliens sønn, som reise rundt på de sju hav.

IMG_5450Litt av utstillingen, som var en blanding av  broderte arbeider for salg, og gamle, fine ting som var kun før øyenslyst.

IMG_5451Her kunne man også kjøpe guanchenes fruktbarhetsgudinne, Tara.  Randi, som har bloggen Randi’s tanker,  gjorde meg oppmerksom på at jeg hadde fått med meg Tara som satt midt oppe i fjellet på mitt siste bilde i posten om grottehusene i Guayadeque.   Jeg anbefaler Randi sin reiseblogg, den er grundig og god, med mange gode råd og anbefalinger, i særdeleshet fra Gran Canaria og Mallorca.

IMG_5456

Denne var derimot ikke til salgs, men den ser ut til å være ganske lik min mor sin gamle Singer trømaskin, som var flittig i bruk.  Det var på en slik jeg sydde mine første symaskin-sting.  Jeg kan huske at jeg var så lita, så jeg sto og sydde, for å rekke ned til trøa.  Spennende var det!

IMG_5455Det ble også tid til et besøk i kapellet.

IMG_5452 Det ga muligheten for å tenne et lys, og for en stille stund for seg selv.

IMG_5476Tilbake i Playa del Ingles passerte jeg turistkirka i lav ettermiddagssol, og den lyste tvers gjennom den nydelige glassmosaikken i bortre vegg og gjennom hele kirka.  Inngangspartiet (nærmest fotografen) er av smijernsornamenter.  En kirke i en helt annen stil enn den jeg besøkte i Ingenio.  Og vakker på en annen måte.  Jeg har hatt gleden av å være på konsert her et par-tre ganger, men har de fleste gangene mislyktes med å komme meg inn pga.lang kø.  Det viser at overvintrere og turister har andre behov enn bare sol og strand, og at det inntil videre ser ut til å være litt for knapt med tilbud på enkelte områder.

Dette innlegget ble publisert i Feriehus. Bokmerk permalenken.

3 svar til Ingenio

  1. Vi har tråkket de samme «stier» ser jeg. Artig både å se bilder du har tatt og lese din innlegg.

    Her var jeg også i januar 2009. Var der tidlig i januar, så jeg fikk også se den fantastisk julekrybben (El Belen) på over 1.000m2. For de som vil lese bloggen min er det bare å klikke på navnet mitt. Når du kommer inn på bloggen, kan du sortere i høyre kolonne under «Jeg skriver om». Har f.eks. 4 innlegg fra Ingenio.

  2. viola sier:

    Så artig å se, fine bilder! og jeg som aldri er ute og reiser mer, kan få med meg ting fra en ukjent verden :)) Litt av en fruktbarhetsgudinne denne Tara, vakre farger og utforming!

    Nå skal jeg scrolle med nedover og se dine andre innlegg.. en del jeg har gått glipp av her skjønner jeg.. 🙂

    Klem fra meg! 🙂

  3. Ser at Lykkeline gjerne vil vite mer om håndarbeidsskolen.

    «Artesania de Canaria» har ingen nettside og driver heller ikke håndarbeidsskole. Et spill for galleriet om dette ble fortalt av guiden, Mormonsen! Det er de to søstrene og noen andre godt voksne damer som broderer for salg.

    Da jeg var der i januar 2009 var begge søstrene tilstede. Nevnte for den ene søsteren at jeg hadde vært på en håndarbeidsskole i 1990 hvor unge piker lærte å brodere, for å få seg et yrke som voksne. Håndarbeidsskolen lå i Las Rosas (mellom Ingenio og motorveien mot Arinaga) på en eiendom som het Sant Olav. Håndarbeidsskolen het «Artesania El Molino» ble i sin tid startet med pengestøtte fra Norge og Kong Olav var skolens høye beskytter. Damen på «Artesania de Canaria» kunne fortelle at «El Molino» gikk konkurs for noen år siden. Midlene fra Norge tok slutt og de fikk ikke støtte andre steder fra. «Artesania de Canaria» fikk imidlertid overta en god del av utstyret for at disse to damene kunne drive «håndarbeidsstue», som hun sa. Jeg «selger» historien for det jeg har «kjøpt» den for…

    Mitt blogginnlegg finner du her: http://sollerlover.blogspot.no/2009/01/museo-de-piedra-y-artesania-de-canaria.html

    Mormonsen: Du finner bilder fra Sant Olav på mitt FB-album «Gran Canaria – Et kontinent i miniatyr» (bilde 56-57-58).

Legg igjen en kommentar

