Hjemmestrikka

IMG_5537

Det er veldig lenge siden jeg har strikket noe til meg selv, men da jeg dro på vinterferie, hadde jeg med meg garn og pinner til denne jakken.  Veldig tynt alpakkagarn.  Jeg syntes det var krevende, for jeg har problemer med å få det glatt og jevnt når jeg strikker glattstrikk, som her.   Jeg har også erfart at jeg heretter skal strikke vridde masker når jeg strikker vrangborder.  Men jakka er myk og  varm og deilig å ha på seg, og jeg trøster meg med at det kanskje er Ok at det synes at den er hjemmestrikka 🙂 Knappene er gamle, og hentet fra knappeskrinet.  I mangel av lysblå, så fikk det holde med hvite.  Av garnet som ble til overs, strikket en liten genser til lille Linnea på 1,5 år.  Dessverre rakk jeg ikke å ta bilde av den, før den forsvant ut av huset.IMG_5529Jeg har hatt liggende et par ullgensere av god kvalitet.  Den ene var krympet i vask, og den andre hadde fasong som var utgått på dato.  Nå har jeg sydd de om til to små gensere, ca. str. 2 og 3 år.  Den blå fikk jeg til å sprette av halskanten av, og gjenbruke den.  Det gikk ikke med den røde, så der har jeg sydd på lomme og halskant i bommullsstoff.  Plundra mye med knappestolpen, men fikk lurt den på plass, til slutt.

Mens jeg holdt på med dette, tenkte jeg på hvordan ullklær ble gjenbrukt i min barndom.  Kasserte ullklær kalte de for ullstrikk, og det ble samlet opp og sendt til et ullkaderi.  Og fikk flotte ulltepper tilbake. Det er mulig de måtte betale noe i mellomlegg, men ordningen var jo fabelaktig.

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk, Omsøm av klær. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Hjemmestrikka

  1. Du viser på nytt din kreativitet 😉 Heldige er mottakerne av disse to genserne! Takk for besøket, forresten. Bloggingen går i rykk og napp, akkurat nå eier jeg ikke fantasi. Har mange bilder klar for blogging, så plutselig…

    Ønsker deg en fin uke!

Legg igjen en kommentar

