Venezia

Venezia var endepunktet for rundreisen.  En fantastisk vakker by, hvor innseilingen var en opplevelse i seg selv.  Fra toppen av skipet fikk vi en strålende oversikt over byen og omgivelsene.

IMG_6012Her går Canal Grande inn til høyre, og med Doge-palasset i midten.

IMG_6019Vi ble fraktet med vanntaxi fra havna til sentrum.  Her ventet gondolene med tilbud om turer på kanalene.

IMG_6021Venezia er som en filmkulisse, gammel, vakker og nesten litt uvirkelig, synes jeg.  Det luktet forresten ikke like godt fra alle kanalene.

IMG_6018Som alle andre vakre steder, så var det mye turister, og mye som var laget for turister, også i Venezia

IMG_6022Varmen var litt i meste laget, så her får man orientere seg mot mer skyggefulle bakgater.

IMG_6028I bakgatene vrimlet det av koselige kafeer  og lekre butikker.  Spesielt mye fint var det å finne i glass.  På øya Murano utfor Venezia ligger en av verdens eldste glassfabrikker, og Murano-glass-produkter er velkjente.

IMG_6024Litt mer vindusshopping, før jeg forlater vakre, overveldende, overfylte og varme Venezia.

IMG_6031Etter mange varme timer på land, var det deilig å kunne komme ombord til slike vakre og svale omgivelser.  Denne kvelden fikk vi besøk av et venetiansk kammerorkester, så dagen ble avsluttet med en nydelig konsert i den store teatersalen.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

3 svar til Venezia

  1. *Sukk* – En reise til Venezia er en av de få ønsker som jeg ikke har fått oppfylt. Hittil… Kanskje, kanskje… Men jeg vil unngå juni-juli-august. Mest pga varmen. Turister er det mer enn nok av hele året, tror jeg. En kusine kom søndag hjem fra cruise i østlige Middelhav og 1 uke i Lido de Jesolo ved Venezia. Hun anbefalte å bo utenfor byen og ta dagsturer inn, enten tidlig på morgenen eller sent på dagen. Joda, jeg må nok til Venezia en gang! Jeg ble ikke mindre fristet etter å ha lest her og sett bildene dine 😀

  2. BirtH sier:

    Det ble nye opplevelser, – og forviklinger, ser jeg. Cruise har jeg også tenkt på, men tror det ville bli litt kjedelig …. Men vet jo ikke. 🙂 Jeg var i Venezia i 1985. Husker det var veldig varmt, mye folk og mange duer. Gondoltur var fint!

    Lurer forresten på om det var du som grillet på balkongen i dag da jeg gikk i gata di ……. 🙂

Legg igjen en kommentar

