Presanger

P for presanger.  Vi gir presanger, og vi får presanger.  Vi har akkurat lagt bak oss høysesongen for presanger, nemlig jula.

Julegaven fra gutta.  En bitteliten PC.  Med akkurat de samme funksjonene som i en større.  Så nå har jeg i hvert fall ingen unnskyldning for å falle ut av ABC-leken, selv om  jeg er ute og farter.  Denne kan jeg omtrent putte i lomma.  Jeg har satt den oppå den «vanlige», for å illustrere forskjell i størrelsen.  Det er noen år siden jeg lærte å bruke en manuell skrivemaskin, som plinget hver gang ei linje var fullskrevet.  Da måtte jeg bytte manuelt over til ny linje ved hjelp av en hendel.  ASDF JKLÅ.  Man måtte bruke skikkelig trøkk på tastene.  Og det sitter fortsatt i, så jeg bruker alt for mye kraft på tastene på pcen.   Det dukker derfor stadig opp utilsiktende doble og triple bokstaver som må ryddes opp i.

Og minst like moro som å få, er det å gi bort presanger.  Disse frotteforklene er blitt populære, og de har jeg hatt med som venninnegaver ved forskjellige anledninger.  Frottehåndklærne som de er laget av, er innkjøpt, mens forklebånd og pynt er gjenbruk.  Jeg har tidligere blogget om hvor jeg fant oppskrifta.  Her er det i alle fall helt Ok å tørke av fingran på forkleet!

Etter at jeg leste om at julepapir ikke kan gjenvinnes, så har jeg sluttet å bruke det på julegavene jeg gir bort.  I boka «Brukt på nytt» (Kathrine Gregersen) har jeg funnet oppskrift på hvordan man lager presangposer.  All slags papir kan brukes.  Er det tynt, kan man bruke flere lag.  Det blir selvfølgelig finest dersom det er litt stødig og blankt.  Mye reklamemateriell er fargerikt, blankt og brukbart.  Julenumrene til forskjellige blader er flotte.  Er de for små, så kan man lime sammen og skøyte på ved hjelp av tape.  Dette er artig,  og miljøvennlig.  Posene på bildet er laget av papir fra lørdagsbilaget til Dagens Næringsliv og av permen til et ukeblad.  Man bretter inn kanten oppe, og bruker bøker som «brettemal», på samme måte som man pakker pakker.   Skal de være ekstra forseggjort, så kan man lage huller i kanten, og lage håndtak av fine band.

Noen ganger kommer presangene ganske så overraskende.  Som denne som plutselig dukket opp i min postkasse like før jul   Avsender var http://somdagenegr.blogspot.com/ , og var en «Pay-it-forward»-gave.  Den fine gaveposen  var reine kinderegget.  Oppi åpenbarte dene ene gavepakken etter den andre seg.  Julepynt og te og et koselig lite skilt.

Skiltet hadde en en viktig melding, som jeg lar gå videre til alle mine bloggvenner, og minner også på om den største presangen til oss alle:

«Hver dag som en sjelden  gave, en skinnende mulighet».

Dersom dere ønsker å få med dere flere P-historier og bilder, så besøk bloggen til Petunia, hvor ABC-leken putrer ivrig videre.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

23 svar til Presanger

  1. Madame sier:

    Sikke et dejligt indlæg, mormonsen! Dit frotteforkæde er genialt – både smukt og praktisk.
    Present skriver vi på dansk – men der er jo tit forskel på dansk og norsk 🙂

  2. BirtH sier:

    For noen kjempefine presangposer! Sånne kan man lage hvis man har tid til overs. Ser ikke for meg at jeg klarer det i ukene før jul, men hvis jeg begynner nå i januar ….. Jeg pakker helst julegaver i vanlig gråpapir. Kan det gjenvinnes, tror du?

    For noen gode gutter du har som har gitt deg ny og pitteliten pc! Det med å hamre løs på tastene med full kraft, ser jeg mange godt voksne folk gjøre. Helt unødvendig bruk av energi. 😉
    Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en liten Dell. Det vil føre til at jeg blir enda oftere på nettet (= ikke bra), og også til mindre trim (= opp trappa til arbeidsrommet hvor symaskin og pc står). Og mindre penger på kontoen!

    Takk for hyggelig kommentar hos meg! Så du var i Lofoten i forrige uke. Syntes jeg så at du vinket da du seilte forbi 😉

  3. Björg Nina sier:

    Heisann!

    Takk for koselig melding. Jeg kjøpte et par sko på markedet i Parha for slikk og ingenting, men så varte de bare et par uker.
    Så artig innlegg på P du har. Kan jeg lenke den, så er den der til neste gang jeg skal gi bort noe i flotte gaveposer. Jeg skal lage juletrehjertekurver av julepapiret fra i år også, til neste år… Er for gjenbruk og miljøvern, og så hamrer jeg på tastene ;:OD)

  4. Rimkogeren sier:

    asdf jklæ var min første øvelse, din asdf jklå, så dansk og norsk tastatur er ikke ens.
    Smukke ting du kreere. Dine forklæder er smukke, men da jeg er en køkkengris vil et frotte kokkeforklæde være mere velegnet.
    Din ide om gaveposer er smart og bruges måske.

  5. Petunia sier:

    Presangenes høytid er passert, ja og det var en flott gave du fikk. En slik minipc er greit å ha i bakhånd om noe skulel skje med storebroren. Det har jeg også – eller hadde… eldstmann var innom forleden dag og «lånte» den lille siden hans store var i stykker!!!!!!!!
    Så mye for den back up’n!

  6. Bodil sier:

    Så koseleg innlegg, og så fine gaver du har både fått og gitt bort 🙂

  7. regnbuesting sier:

    Så flotte presanger, både gitt og fått.

  8. Malys Krok sier:

    Gratulerer med flott Presang! Og med å velge Presang som bidrag for P. Det var lurt!
    Presangposene var virkelig smarte! må heller ikke glemme forklærne, virkelig både smarte og praktiske.
    Takk for koselig kommentar! -Margit-

  9. Maria sier:

    Det var en fin julklapp du fick!
    Och de presenter du gjort själv var jättefina. Trevlig helg!

  10. qehenne sier:

    Presangposene var fine. Skal legge meg dette innlegget på minnet neste gang jeg skal gi bort en presang. Heldig du var som fikk så flott presang med mye godt i.
    Ha en hyggelig helg!

  11. Sommertid sier:

    Gaver ja, veldig kjekt å få gaver utenom da man forventer å få noe syns nå jeg. Da setter man mer pris på slike overraskelser. Julen er det barna som står i fokus og de får gaver, ikke de voksne.
    Posene dine var kjekke…en tankevekker å ikke bruke ting som forsøpler miljøet mer enn man er nødt til.
    God helg 🙂

  12. Annfrid sier:

    Hei!
    Er bare innom for å fortelle at jeg har en utfordring til deg på bloggen min.
    En snn miniPC er grei å ta med på reiser ol. De vanlige bærbare er tunge å drasse på om en ikke reiser i bil.
    Ha en fin helg!

  13. Lappedamen sier:

    For et flott blogginnlegg! Så mange supre tips. Takk og takk. Presanger er hyggelig å gi og hyggelig å få. Det var litt av en presang du fikk av gutta.

  14. Ruth sier:

    Hei du. Nå sendte jeg avgårde en e-mail til deg og så er jeg plutselig ikke sikker på om det var den riktige adressen. Kan du sende meg en mail?

    • mormonsen sier:

      Hei.

      Er i utlandet denne uka, og er ikke inne her daglig. Det er mulig du har sendt til min gmailadresse , og der har det skjedd noe rart, s den fr jeg ikke pnet. M f ordnet det nr jeg er hjemme igjen, og har ekspertisen innom. Finner i alle fall ikke flere mail fra deg p denne adressen. S bare send til denne adressen, du. lisbeate@hotmail.com.

      Mvh. Lisbeth (mormonsen)

  15. f. sier:

    flott ide , nå viste ikke jeg at gavepapir ikke var resirkulerbart , for vi får jo en ekstra pose til det, men da har jeg merka meg bloggen og malen til gaveposer, flott pay it forward , , som er en god ide , men ting spora vist av før det rakk hit . Det er vel mer stas gi en få ,men det har vel med alderen å gjøre . Flott P : F

  16. Litt om alt sier:

    Likte den ideen med gaveposer 🙂
    Selv har jeg konsekvent pakket inn i gråpapir i år..lett å pynte videre, miljøvennlig og resirkulerbart 🙂
    Ny laptop er bare lekkert.
    Klem

  17. BirtH sier:

    Nå har jeg fått tak i boka «Brukt på nytt». Var på besøk hos ei ung, kreativ dame lørdag, og hun hadde både den boka og mange andre spennende bøker med idéer! Så får vi se om det blir laget noe nytt og spennende …. Takk for tipset om papirposene! Og for kommentar!

  18. Hei!
    Så fint innlegg om P`n.
    Smarte poser laget av papir.Tenk hvor mye godt papir som blir kastet!
    Takk for et flott tips!
    Skal bli flinkere til gjenbruk.Kanskje det får være et nyttårs forsett(?)
    Kjempefin mini PC du fikk i gave.Snille gutter!
    Ønsker deg ei fin uke!
    Klem til deg også:)

  19. Ellen sier:

    Hei Mormonsen og godt nytt år! Tenk ny PC! Så stilig og praktisk med en sånn liten en. Nå kommer du ikke unna bloggen 🙂

    Som du hadde lagt merke til inne hos meg hadde jeg gråpapirpakker under treet mitt. Jeg pakker kun i gråpapir. Jeg synes de gavene blir veldig flotte med rødt bånd og rød tusj! Og så kan man jo skrive personlige hilsener direkte på pakken! Så det har jeg tenkt å fortsette med!

  20. Melusine sier:

    Presanger! Hvilken gest og tanke som kan ligge bak! Så flott å få en slik liten pc, den ser veldig praktisk ut. Mange fine gaver du har bilde av her, jeg liker spesielt godt skiltet med klemmen 🙂

  21. Eli Kristin sier:

    Så flott innlegg. Min svigermor fikk en sånn liten PC-sak i høst og hun digger den. De reiser en del, så den er smart å ta med seg over alt.

    Takk for gave/innpakkingstips! 😀

  22. viola sier:

    Det visste jeg ikke, at juepapir ikke er resirkulerbart! Takk for tips! 🙂 Praktiske forklær du har laget. En flott gave du fikk i posten også! 🙂

Legg igjen en kommentar